Allmänna köpevillkor

Här hittar du våra allmänna köpevillkor och vad som gäller både före och efter ett köp hos oss. Våra trygga köpevillkor ger dig som kund en trygghet när du handlar hos oss, och du rekommenderas alltid att läsa våra köpevillkor innan du handlar.

Köpevillkor för privatpersoner och företag

Revision 202104-1

Nedan hittar du Alldo Group Sweden AB, org.nr 556983-7072, publika köpevillkor för privatpersoner och företag.

Frakt- och leveransvillkor

All frakt sker normalt två till åtta arbetsdagar efter mottagen beställning förutsatt att de beställda varorna finns på lager. Annars kan det ta några dagar extra. Beställs varor som kräver tillverkning (andra mått och dylikt), beräknas tillverkningstiden in i leveranstiden.

Vi skickar alla paket med DHL Servicepoint, DHL Paket och DHL stycke, beroende på paketets längd och eller vikt. Det gör att ett valt fraktsätt kan behöva ändras av oss, för att passa den valda produkten, och det görs automatiskt. Vid beställning av olika produkter, kan leverans ske i olika sändningar. Kostnad med vid tiden aktuella priser, tillkommer vid ändring av önskat transportuppdrag för kund.

DHL levererar till närmsta Servicepoint

Närmsta Servicepoint väljs automatiskt efter leveransadressens postnummer och kan inte ändras. För att hitta närmsta DHL Servicepoint se www.dhl.com (nytt fönster). DHL Stycke och DHL Paket levereras hem till din dörr under dagtid, och avisering sker på telefon. Avisering för DHL Servicepoint aviseras i första hand på mobilnummer. Saknas mobilnummer, aviseras sändningen automatiskt via angiven e-postadress istället.

Tillgänglighet dagtid vid hemleverans eller företagspaket

Genom att välja ett fraktalternativ som skickar din beställning hem till din dörr dagtid, eller till en företagsadress dagtid, måste någon finnas tillgänglig den utsatta tiden efter avisering, eller den av fraktbolaget aviserade tiden. I annat fall tillkommer en ny utkörning till en kostnad av 295 kr (återtagen sändning), som du får betala som mottagare.

Ångerrätt och returer

Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du 14 dagars ångerrätt. Ångerfristen börjar dagen efter du har hämtat ut din beställning. Att inte hämta ut sin beställning klassas inte som ångerrätt. Du måste alltid hämta ut din beställning innan du vill ångra ditt köp. Ångerrätten gäller endast privatpersoner. Ångrar du ditt köp måste du skicka tillbaka varorna till oss inom 14 dagar efter att du lämnat meddelande om detta (om att du vill utnyttja din ångerrätt). Om förpackningen på varan är bruten och eller varan använd, gör vi avdrag för den eventuella värdeminskning som skett, innan vi betalar tillbaka dina utlägg för köpet. Kunden betalar alltid kostnaden för returen. Dina utlägg betalas ut 14 dagar efter att du lämnat meddelande om att du ångrar ditt köp, dock tidigast efter att vi fått dina varor i retur, eller vid uppvisande av kvitto på att varorna skickats tillbaka.

Ångerrätt av måttbeställda varor

Produkter som är kundanpassade (egna storlekar och mått) för dig som kund (måttanpassade ramar, kilramar, akrylglas, målardukar, glas, passepartouter, bakstycken, ramdelar m.m.) inte faller under ångerrätten som t.ex. bytesrätt, öppet köp, eller ångerrätt enligt paragraf 5 i Distans- och hemförsäljningslagen.

"5 § Avser distansavtalet en vara som ska tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars ska få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte ska finnas någon ångerrätt"

Returer

Kontakta oss alltid innan du skickar in en retur. Returer ska alltid skickas direkt till oss, och ska alltid ha en retursedel bifogad. Om inte retursedel är bifogad godkänns inte returen. Återsänd aldrig varor mot postförskott eller efterkrav, vi löser inte ut dessa paket. Returer betalas av kund. Returer ska skickas med spårbar försändelse. Inte som t.ex. brev. Vi ansvarar inte för paket som skickas till oss. Du som kund ansvarar alltid för att returen kommer fram till oss oskadd.

Ej utlösta varor och liggetid

För ej uthämtade varor debiteras en returavgift på 395 kr för fraktkostnader och administration som betalas av kunden. Liggetiden på DHLs utlämningsställen för paket är två veckor. Därefter returneras sändningen automatiskt tillbaka till oss. Fraktkostnad för detta debiteras kunden. Om du inte hämtar ut ditt paket finns två alternativ:

  • 1. Om du vill att vi ska skicka ut dina varor igen, tillkommer en avgift om 395 kr för hantering av retur.
  • 2. Om du inte vill att vi ska returnera paketet, återbetalar vi dig med de kostnader du haft. På beloppet vi återbetalar drar vi av 395 kr för hanteringskostnad av retur av paket.

Alla beställningar får två e-postmeddelanden från oss när paketet skickas. Du får flera aviseringar från transportbolaget samt flera påminnelser som SMS, och till sist som brev hem till brevlådan. Du har som mottagare alltid ansvaret för att du hämtar ut ditt paket. Att låta paketet gå i retur är inget skäl för öppet köp, eller att man ångrat sin beställning enligt villkoren för ångerrätt.

Priser

Alla priser är SEK och är inkl. svensk moms samt exklusive frakt, om inget annat anges. Frakten beräknas på vikten och eller längden. Frakt tillkommer på alla priser och aktuella fraktpriser beräknas automatiskt av kassan. Vi reserverar oss för felaktigheter i priser. Vi förbehåller oss rätten att kompensera oss för ökande kostnader utanför vår kontroll, t.ex. ökade transportkostnader, valutaförändringar eller ökade råvarupriser. Vi förbehåller oss också rätten att genomföra prisjusteringar löpande, utan informationsskyldighet eller särskild avisering till kund.

Äganderättsförbehåll på kreditköp (fakturering)

Alla produkter tillhör leverantören och säljaren (Alldo Group Sweden AB) tills full betalning mottagits från kunden (köparen).

Garanti och ansvar

Garanti gäller om skevhet, krökning eller liknande uppstår i samband med normalt användande. Normalt användande innebär att ramen måste ha varit hängd på plan vägg i normal rumstemperatur. Vidare gäller att produkten hänger eller monteras där den inte utsätts för direkt solljus, värmekällor så som element, värmeväxlingar eller vid till exempel kallras, samt i fuktiga utrymmen så som t.ex. inredd källare, kallförråd etc. Vid alla garantiärenden ersätts den defekta varan med en likvärdig produkt. Finns ingen likvärdig produkt, krediteras kunden för inköp av ny vara. Ersättning i någon form utgår inte vid eventuella skador eller kostnader som uppstår i samband med våra produkter, varken direkt eller indirekt.

Betalningsalternativ

Faktura 30 dagar netto (endast företag)

Kända tidigare företag kan handla mot faktura med en kredit på 30 dagar netto (kreditupplysning görs). Påminnelseavgiften vid obetald faktura är 60 kr och inkassoavgiften lagstadgade 180 kr. Dröjsmålsräntan efter förfallodatum är 18 procent. Du godkänner att vi kontrollerar betalningsanmärkningar på organisationsnummer, och att Alldo Group Sweden AB bestämmer kreditgränsen. Aviseringsavgift tillkommer alltid.

Köpevillkor Svea

Svea Ekonomi AB (publ) (”Svea”) tillhandahåller tjänsten Checkout (”Checkout”) för att förenkla för dig som kund att handla på nätet. Genom att använda Checkout godkänner du Sveas villkor i detta avtal (”Avtalet”) såsom de framgår nedan, inklusive de särskilda villkor som är bifogade nedan.

Svea Betalningsalternativ

För att underlätta för dig som kund godkänner du i förväg de olika betalningsalternativ som Svea kan erbjuda dig. De betalningsalternativ som kan erbjudas dig varierar från handlare till handlare och är även beroende av den kreditprövning som Svea genomför av dig som kund. De normalt sett tillgängliga betalningsmetoderna är fakturabetalning, kontokredit (delbetalning), Swish, samt kort- eller bankbetalning. Genom att godkänna villkoren för Checkout godkänner du även att du kan komma att träffa ett avtal med Svea på nedanstående villkor för att genomföra ett köp genom Checkout. Det kostar inget att använda Checkout men eventuella skatter eller avgifter kan tillkomma beroende av det betalsätt du väljer.

Svea Faktura

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Alldo Group Sweden AB överlåtna till Svea Ekonomi AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar (privatpersoner). Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Svea Delbetala

Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information. Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,55%. Allmänna villkor Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI)

Svea Kortbetalning

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: Visa och MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

Se närmare de enskilda villkoren för fullständig information om:

Köpevillkor Svea Checkout

Ladda ner och läs Sveas köpevillkor som PDF (finns även att läsa i checkout).

Beställningar

Alla lagda beställningar är bindande och kan normalt inte hävas om beställningen avser produkter som tillverkas på beställning (måttanpassade varor). Genom att godkänna och bekräfta beställningen är denne (registrerad kund eller gäst) bunden till detta köpevillkor. Dessa köpevillkor är tillämpliga i fall svensk eller annan tillämplig lag inte föreskriver villkor som är i konflikt med desamma. För privatkonsumenter gäller Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen. Om beställaren (den registrerade kunden) är under 18 år krävs målsmans tillstånd och godkännande för att handla. Detta ska lämnas till Alldo Group Sweden AB skriftligen (se kontakta oss för adress). Beställningar får inte göras i andra personers namn, juridiska och eller företagsnamn (bolag).

Reklamation

Du har som kund till Alldo Group Sweden AB, rätt att häva köpet av en produkt eller tjänst om produkten eller tjänstens egenskaper inte överensstämmer med det som avtalats. Du har tre års reklamationsrätt på varor som inte uppfyller funktion. Reklamationen bör ske inom skälig tid (två månader). Du måste kontakta oss inom denna tid. Efter 6 månader, måste du som köpare bevisa att fel funnits på varan vid köpet. Vi ersätter alla defekta varor.

Säkra betalningar

Alla betalningar sker på krypterade via SSL. Se respektive betalalternativ och betalleverantör för mer information om dess säkerhet.

Transportskador

Vid transportskada ska du kontakta oss omgående. Vid märkbar transportskada vid mottagande, måste detta alltid noteras på fraktsedel när du hämtar ut dina varor, eller till chauffören som lämnar dina varor. Syna försändelsen noga när du löser ut den. Meddela personalen omgående om du ser tryck eller revor i paketet. Spara alltid emballaget som behövs för att kunna kräva ersättning mot fraktbolaget. När du skickar in garantiärenden och reklamationer till oss får inte varorna vara undermåligt packade. Returen ska alltid skickas som spårbar försändelse och inte som t.ex. brev. Du som kund ansvarar för att paket kommer fram till oss. Vi ansvarar inte för paket som skickas till oss. Alldo Group Sweden AB förutsätter sig rätten att kräva ersättning för transportskador som uppstår vid returfrakten till oss. Transportskador ska alltid reklameras av den mottagande parten.

Force Majeure

Händelser så som krig, naturkatastrofer, strejk, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från leverantörer, ändrade leverantörsvillkor, fördyrande omständigheter eller liknande jämförbara händelser utanför Alldo Group Sweden AB kontroll, vilken inte skäligen kan förutses, ska force majeure tillämpas. Detta innebär att alla förpliktelser och avtal samt krav på och mellan säljare och köpare upphör.

Tvist

Vid tvist där köparen är privatperson har Alldo Group Sweden AB som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist ska i första hand lösas mellan de tvistande parterna (säljare och köpare). Tvist mellan två eller flera företag avgörs som regel i domstol.

Särskilda företagsvillkor

Leveransvillkor, fritt vårt lager, om inget annat avtalats. Betalningsalternativ efter godkänd kredit är 30 dagar netto. Betalning oss tillhanda senast på förfallodagen. Efter förfallodagen debiteras fordringens totala belopp med referensränta plus 18 procent, samt en påminnelseavgift på 60 kr. Påminnelser utgår alltid via e-post.

Om ingen mottagare finns på leveransadressen vid utkörning (så kallad bomkörning) debiteras en avgift om 250 kr plus moms för ny utkörning, returhantering samt administration i ärendet. Vid ändrade fraktuppgifter pga. felaktig leveransadress debiteras kund 250 kr plus moms.

Vid retur av felfri vara debiteras kund med avgift på 250 kr plus moms för kostnader, frakt och hantering. Reklamationer returneras av kunden och krediteras vid godkänd reklamation.

Parterna ska ingå sekretess om affärens innehåll och information som vid t.ex. offertförfrågan till Alldo Group Sweden AB. Inget av parterna har rätt att delge tredje part information om innehållet som kan skada den andra parten. Företagsrabatter och rabattavtal ges endast till företag inom inredning, tryck, reklam eller på annat sätt verksam inom passande bransch för våra produkter och eller tjänster. Begär offert. För företag gäller Köplagen. Köplagen är dispositiv vilket innebär att företag kan avtala annat än vad lagen föreskriver.

Personuppgifter

Vi arbetar utifrån personuppgiftslagen (PuL), SFS 1998:204 som gäller sedan den 24 oktober 1998, när vi lagrar information om våra kunder. Vi kommer att lagra personuppgifterna digitalt för att förenkla vidare försäljningar, behålla vår kundrelation samt för marknadsföringsändamål. Personnummer behövs endast vid fakturering då kreditupplysning görs, annars lagras endast födelsedagsdatum. Vi varken överlåter eller säljer dessa uppgifter till tredje part. Om du önskar radering av uppgifterna ur kundregistret, ber vi dig kontakta oss skriftligen. Läs mer om Integritet, Cookies och GDPR.

Övrigt

Alldo Group Sweden AB friskriver sig för eventuella tryckfel, felaktig produktinformation, samt fel i specifikation, på samtliga produkter och tjänster på vår webbsida. Alla bilder och illustrationer kan inte garanteras återge exakt utseende, funktion, lagerförande varor och eller beskaffenhet utan ska endast ses som en illustration. Dessa köpvillkor kan och kommer att ändras, utan föregående meddelande till besökare och eller kunder.